
‘Less is more’ // installatie muur // hogeschool windesheim d-vleugel // afdeling economie // crêpe-tape // 35 x 4,5 meter

de omgeving vroeg om een zacht egaliserend laagje waarbij alleen de beeldende werken zichtbaar zouden blijven

veel ruis overal en veel belangen

de gang waar het om ging

inventarisatie plekken met beeldend werk aan de muur


tot twee keer toe werd alles er helemaal afgetrokken

door de schoonmaak…




Hogeschool Windesheim // Less is more
Hogeschool Windesheim – Less is more
Samen met nog 3 kunstenaars werd ik door Hogeschool Windesheim uitgenodigd mijn visie op de kunstcollectie en de huidige omgang met deze collectie weer te geven in een visuele reactie daarop.
Mijn analyse: de collectie miste onderling verband en visie // was erg uiteenlopend in kwaliteit // ontbraken gegevens, laat staan teksten met motivatie en onderliggende context van waaruit was besloten tot aankoop of opname in collectie.
Algehele indruk op afdeling: veel beweging en vol door veel verschillende belangen binnen een school (openbare ruimte): kunst werd ondergesneeuwd en weggedrukt door prullenbakken, noodplan-bordjes, naambordjes, notitievelletjes, verlichting, meubilair, brandhaspels en planten // geen sprake van ordening en eenduidigheid in vormgeving // wel geprobeerd ruimte en rust te scheppen: er waren kleurvlakken d.m.v. blokken aangebracht ter onderbreking van lange wanden: door keuze felle verzadigde kleuren werkte dat concurrerend met de werken.
Mijn werk: ik wilde een handeling uitvoeren, een soort statement maken // onrust en chaos zichtbaar maken // laten ervaren wat het zou opleveren als je uiteindelijk zachtheid en rust zou creëren. Ik koos voor bedekken, verhullen, inpakken // schilders-tape is semi-transparant, is fluwelig en heeft de associatie met aanpakken, voorbereiden, beschermen // de eenheid en zachtheid kwamen terug doordat alles een doorschijnend laagje kreeg // de kunstwerken zelf bleven on-beplakt, werden weer zichtbaar.
Reacties: Er ontstonden veel heftige reacties in de wandelgangen // soms ontstond een dialoog met of tussen diverse belanghebbenden (studenten, docenten, beleidsmakers, schoonmakers, baliemedewerkers) // mensen riepen allerlei dingen naar mijn hoofd, mensen zetten zich af, werden opstandig // mensen maakten vooral hun eigen belangen weer zichtbaar door er stukjes uit te snijden of eroverheen te plakken // Het werk is er twee keer helemaal afgetrokken door schoonmaak en door docenten // er werd op geschreven en een keer door een aantal studenten gebruikt als ondergrond voor een tekening // er is niet eerder zoveel over de zin en onzin van kunst gesproken als in die week //